Rapport från provtagning vecka 38:
Direktreportage från Willem Goedkoop, Institutionen för miljöanalys
Riksinventering i fågelperspektiv
Med en veckas skäggväxt har jag nu kommit tillbaka till mitt skrivbord
och dator på institutionen efter en 7 dagars vistelse i och över
Norrbottens storslagna skogs- och myrlandskap. Fågelperspektivet
från helikoptern ger en fantastiskt överblick över hur is, vatten
och vind har format
landskapet. Även människans närvaro i form av små gårdar, samebyar
och större samhällen berikar landskapet. Andra aktivitetsspår
som kalhyggen, kraftledningar och milsvida spår efter fyrhjulingar
är å andra sidan rätt störande inslag. Det ger en mäktig känsla
att förflytta sig på 100-150 m höjd med 180 km/timme över landskapet
och kunna landa i princip var som helst. Det har också varit fascinerande
att se örnar och diverse sjöfågel i fågelperspektiv.
Vår pratglada pilot Anders Ahlqvist från Polarhelikopter berättade
att folk nere på marken inte gillar helikoptrar, eftersom man
de bland annat används för att spana efter älg och tjuvfiskare.
Vid en av sjöarna där vi landade rätt sent på eftermiddagen såg
vi att två män i en båt höll på att lägga nät. När de såg (eller
hörde) helikoptern komma fick de plötsligt bråttom och for med
hög fart in till land och såg undrande på när vi tog vattenprover.
Även vid andra sjöar har undrande människor, i ett fall en hel
skolklass, tittat på våra provtagningar. Kanske skulle man ha
en förklarande text "Riksprovtagning pågår" på helikoptern vid
nästa inventering?
Drygt 170 sjöar och vattendrag provtog vi, d.v.s. den fantastiska
Lars Lindqvist från Länsstyrelsen och jag, längs rutten Kiruna,
Karesuando, Lainio, Kiruna, Jokkmokk, Arjeplog. Anders höll i
spakarna och Arne på marken försåg oss med bränsle och fixade
boende. Efter tre dagar hade jag lite träningsvärk i benen och
ont i stortån efter allt sparkande i bottnarna (för att få upp
bottenlevande djur). Hade då en tanke att man kunde vidareutveckla
vadarbyxorna genom att ha tunga skor med stålhättor på dem, men
insåg snabbt vilken liten marknad det fanns för en sådan produkt.
I en av Luleälvens biflöden var det nära att jag skulle flyta
nedströms i mina vadarbyxor och vid den stora sjön Peraure hade
vi en fantastisk utsikt mot Sarekfjällen. I den lilla namnlösa
fjällsjön S420, den näst sista sjö som jag var med om att provta,
ramlade min ryggsäck ur helikoptern. På hamnplanen i Arjeplog
lämnade jag provtagarbudkaveln över till Micke och for tillbaka
till verkligheten med vattenskadade flygbiljetter och 30 kg vattenprover.